أرشيف الأوسمة: الاخوان المسلمين

مصر رايحة البلقان و سوريا و لبنان

انا شايف ان السيسي عايز يسلم مصر للامريكان منهكة القوى و مفتتة و متحزبة, يحاول بلقنة و لبنانة مصر باي طريقة, القتل بدون اي داعي و سفك الدماء له ما بعده, و يوسع دائرة الغضب الشعبي و يجعل الناس تتعاطف اكثر مع الاخوان, اكثر السيناريوهات تفاؤل (و هو كابوس) تحول الثورة الان لثورة اسلامية بجد على الطراز الايراني و اسواء سيناريو (و هو الجحيم) تفتت مصر و توسع دائرة العنف بين الطرفين و سيكون للاخوان المصوغ لرفع السلاح و كذلك التيارات العلمانية الاكثر تطرفا المؤمنة بالثورة المسلحة مثل الاشتراكيين الرادكاليين , اما الجيش فسوف يصبح اقرب و اشبه ما يكون بجيش من المماليك به مراكز قوى , و يصبح مكون من أمراء حرب أهلية

الحياة فعلا بقت خطر جدا في مصر , اضف الى ذلك تصرف الضباط الاهوج مع المواطنين وقت الحظر يثير مخاوف كثيرة, ثم ان الحظر نفسه ليس له اي فائدة عملية, و عغلى رأي المثل العربي “فلا ارضا قطع و لا ظهرا ابقى”

الإعلانات

ردا على حملة الشيخ الوهابي حسان لجمع تبرعات من الفقراء, صورة لمنجم السكري لانتاج الذهب في مصر

 

صورة لمنجم السكري اهداء للشيخ حسان وشيوخ الازهر المؤيدين لجمع تبرعات لمصر من قوت الشعب للاستغناء عن المعونة الامريكية
______________
دي صورة ملتقطة من داخل منجم السكري للناس الى مش مصدقة ان الذهب ليس مخلوط بحجارة وانه ذهب صافى انظر وشوف بعينك كل مايخرجوا 5 طن حجارة فيهم 1 طن ذهب … كل ده بيسرقوه وسايبن الشعب مش لاقى ياكل والشباب مش لاقى شغل واللى بيشتغل بياخد ملاليم والناس اللى في العشوائيات 12 بيناموا في غرفة واحده وناس بتاكل من صناديق الزباله

منجم السكري